ارتباطات جمعی و رسانه ها
مقدمه
ما در عصر به هم پیوستهای زندگی میکنیم که مردم سراسر جهان در نظم اطلاعاتی واحدی مشارکت دارند. این وضع تا حد زیادی ناشی از برد بینالمللی ارتباطات مدرن است. لطف جهانی شدن و قدرت اینترنت، مردم جهان از قاهره تا کاراکاس میتوانند به برنامههای تلویزیونی، فیلمها، اخبار و موسیقی عامه پسند یکسانی دسترسی داشته باشند. شبکه های شبانه روزی پخش اخبار تمام ماجراها و رویدادهای جهان را گزارش میکنند و در معرض دید جهانیان میگذارند. فیلمهایی که در هالیوود و هنگ کنگ ساخته میشود، در سراسر جهان بینندگانی دارد و برنامههای مشهوری مثل اسپایس گرلز، و تایگر وودز در همه قارهها برای همه خانوادهها نامی آشنا و ورد زبان است.
در طول چند دهه گذشته ما شاهد فرایند همگرایی تولید و توزیع و مصرف اطلاعات بودهایم. اگر روزگاری راه روشهای ارتباطی مثل چاپ، تلویزیون و فیلم، حوزههایی نسبتا قائم به ذات بودند، اکنون تا حد زیادی در هم تنیدهاند. تقسیمبندی میان شکلهای ارتباطات اکنون به اندازه گذشته نمایان و مشخص نیست؛ تلویزیون، رادیو، روزنامه ها و تلفنها، در نتیجه پیشرفتهای فنآوری و گسترش سریع اینترنت دستخوش دگرگونیهای ژرفی شدهاند. با اینکه روزنامه ها و سایر رسانههای گروهی همچنان در زندگی ما اهمیت دارند، اما شیوههای سازماندهی و ارائه خدمات آنها در حال تغییر است. روزنامهها را می توان روی شبکه های الکترونیکی مطالعه کرد، کاربرد تلفنهای همراه در حال گسترش و شکوفایی است و تلویزیون دیجیتالی و پخش ماهواره ای امکان تنوع بیسابقه از برنامههای تلویزیونی را برای بینندگان فراهم میسازد. اما اینترنت است که قلب تپنده این انقلاب ارتباطی است. با گسترش فناوریهایی مثل تشخیص صدا، انتشار روی موج وسیع، پخش شبکهای و اتصالات کابلی، این امکان و جود دارد که اینترنت همه تمایزهای سنتی میان رسانه ها از میان بردارد و به یگانه مجرای ارائه اطلاعات، سرگرمیها، تبلیغات و تجارب برای مخاطبان رسانهها تبدیل شود.
رسانههای گروهی غالبا فقط با تفریحات و سرگرمیها مرتبط دانسته میشود، و از این نظر در زندگی اکثر مردم نسبتا فرعی و حاشیهای دانسته میشوند. اما چنین دیدگاهی بسیار ناقص و محدود است؛ ارتباطات جمعی در برگیرنده بسیاری از جنبههای دیگر فعالیتهای اجتماعی ما نیز است. رسانههایی مثل روزنامه یا تلویزیون تاثیر و نفوذ پردامنهای روی تجربههای ما و همچنین روی افکار عمومی دارند. دلیل این تاثیر و نفوذ فقط این نیست که این رسانهها به طریقی بر نگرشها و ایستارهای ما تاثیر میگذارند، بلکه این است که آنها ابزراهای دسترسی به دانش و معرفتی هستند که بسیاری از فعالیتهای اجتماعی وابسته به آن است. (گیدنز، 1387، 652- 653)
ماهیت وسائل ارتباط جمعی
با بهرهگیری از فنآوریهای پیچیده و پیشرفته، امروزه رسانهها میتوانند پیامهای خود را به صدها میلیون مخاطب برسانند. بیش از یک میلیارد نفر مسابقات جهانی 1998 را از طریق تلویزیون تماشا کردند. در واقع این تعداد بیش از تعداد تماشاگرانی است که نمایشنامههای شکسپیر را از زمان خلق آنها در سال1500 میلادی تا کنون دیدهاند. فیلمهای مشهور و پرفروش سینمایی دهها میلیون تماشاگر دارند. با این چنین جمعیت عظیم مخاطبان رسانه های جمعی، جای شگفتی نیست بسیاری از مردم در مورد مطالبی که از این طریق میخوانند، میشنوند و میبینند و در معرض پیامدهای آن هستند، اظهار نگرانی بکنند.
برای بسیاری از این مخاطبان، یعنی در واقع اکثریتشان رسانه های جمعی وسیله ای برای سرگرمی است. مردم تلویزیون را روشن میکنند تا بازیهای مورد علاقه خود را ببینند و روزنامهها را برای صفحات ورزشی آنها میخرند، رادیو را برای شنیدن موسیقی کوچه و بازار روشن میکنند و یک کتاب قصه برای مواقع فراغت در کیف میگذراند. کامپیوتر آنها برای خدمات روی خط مورد نیاز است و یا فیلمهای سینمایی را به خاطر ماجراهای پر تحرک و صحنههای هیجانانگیز آنها دوست دارند. به طور کلی آنها که رسانهها را به منظور گذران وقت و سرگرمی میخواهند در مورد تاثیرات احتمالی آن بر جامعه و یا حتی بر رفتار خودشان نیز نگرانی ندارند. اگر از رسانه های جمعی انتقاد بکنند، به دلیل آن است که نمیتوانند از میان انبوه برنامهها، برنامه مورد علاقه تلویزیونی خود را پیدا کنند. آنها آخرین فیلمی را که دیدند دوست ندارند و از شنیدن اخبار حوصله شان سر میرود.
برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.
نام فایل | حجم فایل |
---|---|
ertebatate-jamee-va-resaneha-38pp_203828_5101.zip | 140.4k |
مقدمه وقتی جامعه شناسان از فرهنگ سخن میگویند، مقصودشان آن دسته از جنبه های جوامع بشری است که آموخته میشوند، نه آنهایی که به صورت ژنتیکی به ارث میرسند. اعضای جامعه همه در این عناصر فرهنگ سهیم هستند و به همین دلیل امکان همکاری و ارتباط متقابل به وجود میآید. این عناصر فرهنگی متن و زمینه همگانی و مشترکی تشکیل میدهند که افراد جامعه زندگی خود را در آن میگذرا ...
مقدمه از آنجا که نابرابریهای اجتماعی پدیدهای جهانی است، اهمیت و درک آن به فهمیدن آداب و رسوم خاصی پایان نمیپذیرد بلکه این پدیدهای است که بر همه روابط اجتماعی میان انسانها اثر میگذارد. از سوی دیگر به دلیل گسترده بودن نمودارهایی که به پراکنش نابرابریهای اجتماعی کمک مینمایند واکاوی این پدیده مساله اجتماعی شناخته شده ای است و کوشش در جهت رفع آن نیز چندان آسان ن ...
گروهها و نهادهای اجتماعی مقدمه گروهها و نهادهای اجتماعی یکی از مباحث مهم و اساسی جامعه شناسی گروههای اجتماعی است. زیرا با بسیاری از امور و پدیده ها و موضوعات مختلف اجتماعی ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگ دارد. اهمیت مطالعه گروههای اجتماعی تا آن اندازه است که بسیاری از جامعهشناسان و متفکرین امور اجتماعی، موضوع جامعه شناسی را مطالعه گروههای اجتماعی میدانند ...
مقدمه برای مردمی که در روزگا قبل از اختراع خط زندگی میکردند، آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی تخصصی، از بقیه زندگی جدان شده بود و شامل تقلید روز بهروز از سالخوردگان، آشنایی با فنون لازم، اسطوره ها آگاهیهای عمومی میشد. در حالت عمومیتر، اکثر مردم آموختنیها را از والیدن خویش فرا میگرفتند. لذا نیازی به تاسیس و استقرار نهاد اجتماعی مستقل برای آموزش و پرورش احسا ...
مقدمه بسیاری از احوال و بیماریهایی که افراد به سبب آنها جویای معالجه های طب بدیل میشوند ظاهرا محصول خود عصر مدرن هستند. بیخوابی، اضطراب، تشنج، افسردگی، رخوت و خستگی و دردهای مزمن (که ناشی از نارحتی مفاصل، سرطان و سایر بیماریها هستند) همگی در جوامع صنعتی رو به افزایش میروند. هرچند که این احوال و شرایط دیرگاهی است که وجود داشتهاند، اما ظاهرا اکنون سببساز آشفت ...
مقدمه کار و زندگی اقتصادی همچون بسیاری از جنبه های دنیای اجتماعی ما، دستخوش دگرگونیهای زیادی شدهاند. به نظر میرسد که مرتبا با اعلان ورشکستگیها، اخباری درباره ادغام و کوچکتر شدن شرکتها و گزارشهای ضدالنقیضی درباره تاثیر فناوری اطلاعات بر محل کار مواجه میشویم. اما علاوه بر این جنبه های عمومی الگوهای کنونی کار، جامعهشناسان به چگونگی تاثیرگذاری تغییرات کار بر زن ...
مقدمه آنچه تحت عنوان جامعه شناسی دین شناخته و در زمره ادبیات انحصاری آن پذیرفته شده است، چیزی نیست جز بحثهایی در اصراف چهار محور اصلی موضوع-شناسی، روششناسی، نظریه پردازی و بررسی مسائل ناشی از مواجهات میان دین و جامعه. جامعه با تعریف خاصی که از موضوع میدهد و روشهای کشف و ارزیابی ویژه و مساله شناسی خاص خود، از دیگر رشتههای دین پژوهی متمایز میگردد و جایگاه مست ...
مقدمه عرصه حکومت و سیاست نیز همچون بسیاری از جنبه های دیگر جوامع معاصر، دستخوش تغییرات بزرگی است. حکومت به معنای به اجرا گذاشتن خط مشیها، تصمیمها و امور دولتی از سوی متصدیان دستگاه سیاسی است. سیاست به معنای ابزراها و روشهای استفاده از قدرت برای اثرگذاری بر محدوده و محتوای فعالیتهای سیاسی است. حوزه امر سیاسی ممکن است. گسترهای ورای حوزه نهادهای دولتی داشته باشد. مطالعه قد ...
مقدمه جنگ بی تردید شگفتانگیزترین پدیده اجتماعی است. اگر جامعه شناسی آنگونه که دورکیم گفته است بیان تاریخ به صورتی دیگر باشد، میتوان گفت که جنگ آفریننده تاریخ است. در واقع تاریخ صرفا با شرح کشمکشهای مسلحانه آغاز شده و بعید است که این پدیده زمانی کاملا از میان برود؛ زیرا جنگها به هر حال مشخصترین مبادی تاریخ و در عین حال مرزهایی هستند که مراحل مهم حوادث را از یکدیگ ...
مقدمه اولین هسته شهر در مکان ملاقات قبایل و اقوام برای اجرای بعضی از مراسم و شعایر و یا بازگشت به همان قبرستانها شکل میگیرد. بعضی از این آثار در دوره کهنهسنگی دیده میشود، اما در این دوره هنوز زمینه مساعد برای رشد شهر پدید نیامده است. در دوره کهنهسنگی انسان مشغول شکار و جمع آوری خوراک است در نتیجه از یک طرف به زمینهای وسیع نیاز دارد و از طرف دیگر شانس و حادثه نقش مهمی در ت ...
مقدمه خانواده یکی از ارجمندترین نهادهای انسانی است که از همان بدو پیدایش همراه با تغییرات شئون مختلف بشر، دگرگونی یافته است. خانواده شالوده حیات اجتماعی محسوب میگردد و گذشته از وظیفه فرزندآوری و پرورش کودک که موجب استمرار و بقای نوع بشر میگردد و وظایف متعدد دیگری از قبیل: فعالیتهای اقتصادی، آموزش و پرورش و اجتماعی کردن فرد را نیز بر عهده دارد. خانواده واسطهای است که قبل ...
ارتباط جامعه شناسی با سایر علوم مقدمه بر حسب عرف و عادت، علوم را به دو شاخه عمده تقسیم میکنند: علوم طبیعی و علوم اجتماعی. علوم طبیعی مربوط به مطالعه پدیده های طبیعی است و علوم اجتماعی عرصه وسیع رفتارهای انسانی را مطالعه میکند. جامعهشناسی یکی از علوم اجتماعی است. دیگر علوم اجتماعی عبارتند از: روانشانسی(که مطالعه رفتارهای فردی است) روانشناسی اجتماعی (که مطالعه روا ...
مقدمه واژه جامعه شناسی از ابداعات آگوست کنت (1798 – 1857 م) فیلسوف فرانسوی نیمه اول قرن نوزدهم است. آگوست کنت برای نامیدن اصطلاح جامعه شناسی ابتدا فیزیک اجتماعی را به کار برد. اما چون آدلف کتله، ریاضیدان بلژیکی و پایه گذار علم آمار در سال 1835 میلادی، کتاب آمار خود را به نام "فیزیک اجتماعی" منتشر کرد. او برای احتراز از هر گونه مشابهت با نام کتله، در سال 1839 واژه "سوسی ...
نظریه های جامعه شناسی مقدمه ارزیابی دیدگاههای نظری در جامعه شناسی، کاری سترگ و پرچالش است. بحث و جدل های نظری، بنابه تعریف، انتزاعیتر از مناقشه هایی است که محتوای تجربی بیشتری دارند. این واقعیت که هیچ موضع نظری واحدی بر کل جامعه شناسی سیطره ندارد، شاید نشانه ضعف و سستی این رشته به حساب بیاید. اما ابدا چنین نیست. برعکس کشمکش میان نظریهها و رهیافتهای نظری رقیب، ج ...
روشهای تحقیق در جامعه شناسی مقدمه جامعه شناسی مانند دیگر علوم در تحقیقات خود از روش علمی پیروی میکند. روش علمی مبتنی بر مشاهده، آزمایش و تجربه است. محقق ابتدا از طریق مشاهده و آگاهی از تجربه مقدماتی پس از آنکه متوجه مسالهای شد، فرضیه ای طرح میکند و برای اثبات یا رد آن فرضیه به تحقیق و تجربه وسیع می ...
42 صفحه تغییرات اجتماعی مقدمه تلاش برای فهم تغییر و پویایی نظامهای اجتماعی همواره مطلوب نظر جامعه شناسان بوده و پیوسته در کانون توجه آنها قرار داشته است. آنها بر این بآورند که تغییر موجب تنوع و پایداری اجتماعی میگردد. استدلال آنها بر این است که اثر تغییر اجتماعی ارزشها، هنجارها، افکار، نهادها و سازمانهای جدیدی شکل ...