پاورپوینت مهندسی پاورپوینت پزشکی پاورپوینت انسانی پاورپوینت درسی پاورپوینت هنر پاورپوینت آموزشی پاورپوینت عمومی

محبوبترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

در صورت بروز هرگونه مشکل در خرید فایل، داشتن سوال، پیشنهاد، انتقاد، مشاهده فایل انحصاری خود در فروشگاه و نیز سفارش ساخت پاورپوینت جدید، به شماره تلفن 09141594468 پیامک یا تلگرام بزنید تا سریعا رسیدگی شود.

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی 13صفحه word

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی 13صفحه word

 تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

http://failestoon.sellfile.ir/

مقدمه

واژه جامعه شناسی از ابداعات آگوست کنت (1798 – 1857 م) فیلسوف فرانسوی نیمه اول قرن نوزدهم است. آگوست کنت برای نامیدن اصطلاح جامعه­ شناسی ابتدا فیزیک اجتماعی را به کار برد. اما چون آدلف کتله، ریاضی­دان بلژیکی و پایه ­گذار علم آمار در سال 1835 میلادی، کتاب آمار خود را به نام "فیزیک اجتماعی" منتشر کرد. او برای احتراز از هر گونه مشابهت با نام کتله، در سال 1839 واژه "سوسیولوژی" یعنی "جامعه ­شناسی" را وضع کرد. به همین جهت عده­ای آگوست کنت را پایه­ گذار این علم دانسته­اند. اما به خوبی می­دانیم که جامعه­ شناسی یک مرتبه به وجود نیامده، بلکه به تدریج شکل گرفته است و از سالها و قرن­ها قبل بنیان آن توسط کسانی چون: سوفسطاییان، سقراط افلاطون، ارسطو، سنت آگوستین، فارابی، ابن­خلدون، توماس هابز، روسو، مونتسکیو، کندرسه و سنت سیمون به وجود آمده بود و اینان بودند که افکار را به سوی مطالعه زندگی اجتماعی هدایت کردند. به همین جهت کسانی چون امیل دورکیم علیرغم میل شخصی­اش به آگوست کنت، این حقیقت را آشکار کرده­اند که سنت سیمون (1760 – 1841) برای کسب عنوان پدر جامعه­شناسی از آگوست کنت شایسه­تر است. دورکیم در درس خود به عنوان سوسیالیسم چنین گفته است که: سنت سیمون نه تنها برنامه علم جدید یعنی جامعه­شناسی را ریخته بلکه کوشیده است تا بدان تحقق بخشد با اینهمه معمولا آگوست کنت را پدر جامعه­شناسی جدید می دانند. (قرائی مقدم، 1388، 12 و13)

 

تعریف جامعه ­شناسی

جامعه­ شناسی مطالعه زندگی اجتماعی انسان، گروهها و جوامع انسانی است. کار یک جامعه­ شناس بسیار جذاب و گیراست چون موضوع مطالعه او رفتارهای خود ما در مقام موجودات اجتماعی است. دامنه مطالعات اجتماعی بسیار گسترده است و از تحلیل برخوردهای زودگذر عابران در خیابان تا پژوهش درباره فرایندهای اجتماعی جهانی را در بر می­گیرد. (گیدنز، 1387، 4)

منظور از جامعه­ شناسی آن است که ما:

الف- بتوانیم جامعه و تمام اجزا و فرایندها و جریان­های درون آن را با روش­های دقیق و قابل اطمینان بشناسیم. این شامل رفتارهای انسانها و روابط آنها با یکدیگر و اهداف و نیازهای آنها می­شود.

ب- علل این رفتارها و ارتباط آنها را با هم به طور سیستماتیک تبیین می­کنیم.

ج- عواقب فرایند اجتماعی را نیز تحت شرایط خاص موجود و یا با در نظر گرفتن برخی از تغییرات تا حدودی پیش­گویی می­نماییم. (رفیع پور، 1385، 38)

جامعه­ شناسی را می­توان مطالعه علمی زندگی گروهی انسانها تعریف کرد. از آنجا که اصطلاح جامعه­ شناسی و جامعه­شناس اغلب نادرست به کار می­رود، در ابتدا لازم است یادآور شویم که چه چیزهایی جامعه­ شناسی نیست. جامعه­ شناسی به یک عنوان یک رشته علمی غیر از فلسفه اجتماعی است. فلسفه اجتماعی نظام ارزشهایی است که به ما می­گوید یک گروه از مردمان چگونه باید جامعه خود را سازمان دهند و به چه صورتی رفتار کنند، در حالی که جامعه­شناسان سعی دارند تا نحوه زندگی کردن و کنش متقابل در گروهها را به طور کلی و هر چه عینی­تر، که در ضمن با موازین علمی هم سازگار باشد، توصیف و تشریح کنند. (همان، 16)

جامعه شناسی ترجمه واژهsociologie  فرانسوی است، این واژه از دو جزء سوسیوسsocios  که از socieum لاتین گرفته شده است و به معنی دوست، رفیق و همراه است و نیز لوگوسlogos  یونانی به معنی شناخت، مطالعه، تحقیق و دانش است، ترکیب شده است. (وثوقی و نیک خلق، 1385، 49)

 

موضوع جامعه ­شناسی

جامعه­ شناسی به بررسی پدیده­ها یا واقعیت­های اجتماعی می پردازد... پدیده­ های اجتماعی به اجتماع انسانی متکی است. همچنین از این مفهوم سازمانها و تاسیسات، نهادها و جلوه­های گوناگون حیات اجتماعی چون هنر، ادبیات، دین، اخلاق، آداب و رسوم، عادات، تعلیم و تربیت، زبان، عقاید و افکار و وقایع بیشمار دیگری را مراد می­توان کرد که هر فرد آن را در خارج از خود می­یابد.

درباره ماهیت وقایع و پدیده­ های اجتماعی میان جامعه­ شناسان اختلاف نظر وجود دارد. برخی از جامعه­شناسان که پیرو مکتب جامعه­شناسی خرد هستند، پدیده­های اجتماعی را از نظر نوع پدیده­ های روانی و فردی می­دانند. این دانشمندان عقیده دارند که اگر فرد انسانی را بشناسیم و خصوصیات روانی و تمایلات او را بدانیم می­توانیم جامعه را بشناسیم. اما باید دانست که پدیده­های اجتماعی مستقل از فرد است و با پدیده­های فردی و نفسانی تفاوت دارد. در حقیقت پدیده­ های اجتماعی را می­توان واقعیاتی اجتماعی تلقی کرد که جمعی، عینی و ملموس باشند. (وثوقی و نیک خلق، 1385، 52)

اهیمت مطالعه جامعه  ­شناسی

 

جامعه­ شناسی به ما امکان می­دهد که به دنیای اجتماعی از دیدگاههایی غیر از دیدگاه خودمان بنگریم. در اغلب اوقات اگر درک درستی از چگونگی زندگی دیگران داشته باشیم، به فهم بهتری از چیستی مسائل آنها نیز می­رسیم. آن دسته از سیاست­های عملی که مبتنی بر اطلاع و آگاهی از شیوه­های زندگی مردم نیستند، بخت ناچیزی برای موفقیت دارند.

پژوهش جامعه­ شناختی می­تواند در ارزیابی نتایج اقدامات اجتماعی و سیاسی در عمل کمک کند. هر برنامه­ای برای اصلاحات عملی ممکن است نتواند به آنچه طراحان آن در نظر داشتند برسد، یا ممکن است پیامدهای ناخواسته ناخویشاوندی به دنبال داشته باشد.

 تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

تحقیق آماده برای درس مبانی جامعه شناسی

برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.


اشتراک بگذارید:

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
moghadamate-jameshenasi-13pp_203776_7012.zip51.9k