انواع پاورپوینت ها و تحقیقات آماده در تمام رشته ها و شاخه های علمی و غیرعلمی
آخرین محصولات فروشگاه
محبوبترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

در صورت بروز هرگونه سوال یا مشکل و یا نیاز به راهنمایی، از طریق تلگرام یا پیامک به شماره همراه زیر اطلاع دهید، ما در سریعترین زمان پاسخگو خواهیم بود: 09141594468

دانلود تحقیق نماسازي در ساختمانهاي مسكوني 15 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات


دسته بندی : وورد


نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )


تعداد صفحه : 17 صفحه




 قسمتی از متن .doc : 


 


‏رنگهای مورد علاقه ایرانیان از آغازتا دوره اسلامی‏ ³


‏2


‏مطلب حاضر برگرفته از بخشي از مقاله «بررسي و بازسازي رنگهاي پوشاك دوره ساساني در حجاريهاي طاق بستان» به نوشته محمدرضا رياضي است كه در يادنامه گردهمايي باستانشناسي ـ شوش جلد،۱ سازمان ميراث فرهنگي كشور در سال۱۳۷۶ به چاپ رسيده است.


‏براي شناسايي منسوجات ساساني و نقوشي كه آنها را زينت مي داد، مطالعه تحليل لباسهاي اشخاص در نقوش صخره اي ونقاشيهاي ديواري، اساسي و ضروري است. در ميان حجاريهاي دوره ساساني، حجاريهاي طاق بزرگ طاق بستان بويژه صحنه «شكارگراز» و صحنه «خسرو سوار بر شبديز» از چند نظر اهميت خاصي دارند. اين دوصحنه جزو عالي ترين حجاريهاي تاريخ حجاري ايران هستند و هنرمند حجار توانايي زيادي در ايجادنقش شاهي بپردازد، تمايل خودرا با دقت زياد در نماياندن نقش پارچه نشان داده است.


‏كهن ترين سند نقاشي ما نقاشي ديواري شوش است كه متعلق به نيمه اول قرن چهارم ميلادي است. نقوش برجسته طاق بستان دومين منبع مراجعه است. در اينجا نقشهاي تزئيني نساجان زيادتر مي شود و شكلهاي نمايشي غني تر گردد و در صحنه شكار گراز، شاه لباس بر تن دارد كه پارچه آن مزين به نقش سيمرغ در نشانهاي دايره وار است.


‏ در فاصله بين نقش ديواري شوش و نقش برجسته طاق بستان، يك قرن و نيم ترقي و پيشرفت قابل توجه در صنعت نساجي به وجود آمده است. استفاده از رنگهاي درخشان، شفاف، خالص و سبك رنگارنگ و استفاده بيشتر از رنگهايي چون طيف آبي، قرمز، طلايي، سفيد و سبز همراه با تناسب و هماهنگي موزون رنگها، همواره يكي از مشخصات هنر ايران و يكي از اساسي ترين معيارهاي شناخت آثار ايران از دست ساخته هاي ديگر جوامع جهان است.


‏اولين اشاره مكتوب در مورد استفاده از هفت رنگ در نوشته هاي هردوت و بندهش آمده است. هردوت در شرح بناي هگمتانه به رنگ حصارها اشاره دارد كه «هر ديوار به ترتيب با رنگهاي سفيد، سياه، ارغواني، آبي، سرخ، سيم و زر ساخته شده است». در بندهش نيز در توصيف دژ به دست كيخسرو به هفت رنگ ديوارها (زرين، سيمين، پولادين، برنجين، آهنين، آبگينه اي و كاسگين (لاجوردي) اشاره شده است. از دوره هخامنشي دواثر مكشوفه در تخت جمشيد نيز تأثيري بر اين مدعاست. روي اندود گچي يك ستون كه رنگهاي آن باقي مانده بود، با رنگهاي قرمز و آبي و سفيد رنگ آميزي شده بود. همچنين درنماد اهورامزدا (انسان بالدار) در تالار صدستون از رنگهاي آبي فيروزه اي، ارغواني روشن مايل به قرمز، طلايي، پرتقالي مايل به زرد، بنفش تيره، آبي لاجوردي، سبز زمردي روي زمينه سياه استفاده شده.


‏رنگهای مورد علاقه ایرانیان از آغازتا دوره اسلامی‏ ³


‏2


‏از دوره اشكاني نيز رنگهاي استفاده شده در نقاشي هاي ديواري كوه خواجه ـ سيستان ـ حكايت ازتوجه ايرانيان به رنگهاي شاد و شفاف و درخشان دارد.در اين نقاشيها نيز از رنگهاي سبز روشن، زرد طلايي، آبي فيروزه اي، بنفش، سفيد، قرمز روشن و گلي كه داراي كيفيت و شفاف عالي هستند، استفاده شده است.


‏جدا از آثار مادي كه روحيات قوم ايراني را درانتخاب رنگها نشان مي دهد، سنتهاي قومي و آيين ايرانيان نيز خود زمينه اصلي اين الهام بوده است. اعتقاد به دوعالم نيكي و بدي، نور و ظلمت، پيوند زندگي با قواي طبيعي و اجرام سماوي همواره انگيزه اصلي و راهبر ايرانيان در انتخاب نمادين رنگها بوده است. يكي از جذابترين انديشه هاي ايرانيان باستان انطباق هفت رنگ با هفت سياره آسماني است كه هر كدام مظهر هفت امشاسپند است. اين هفت سياره آسماني يا هفت اپاختر عبارتند از: هرمزد (مشتري)، كيوان (زحل)، بهرام (مريخ)، ناهيد (زهره)، تير (عطارد)، خورشيد (مهر) و ماه كه هر كدام با رنگي كه مظهر و نماد آن است مشخص مي شود. اين رنگها به قولي عبارت بودند از سياه،خاكي (خاكستري)، سرخ، زرد، كبود، زنگاري و به قولي زرد، آبي، نارنجي، سرخ، بنفش، سبز و نيلگون.ايرانيان اين هفت رنگ را رنگهاي اصلي مي دانستند و علاوه بر انتساب آنها به يكي از سيارات هفت گانه، هر يك از آنها را نيز براي يكي از روزهاي هفته در نظر مي گرفتند.


‏رنگهای مورد علاقه ایرانیان از آغازتا دوره اسلامی‏ ³


‏3


‏طرح و رنگ خالق شگفتي هاست‏ :


‏در عرصه دكوراسيون و خلق محيطي آرام، زيبا و دلچسب، رنگ و طرح توأمان خالق شگفتي هاست، تطبيق و هماهنگي اين دو باهم مي تواند به ايجاد فضايي كمك كند كه متناسب با هر سليقه اي و راضي كننده هر بيننده اي باشد و برعكس ناهماهنگي ميان آنها منجر به ايجاد محيطي مي شود كه حتي غيرقابل تحمل براي توقفي هرچند كوتاه خواهد بود بنابر اين در انتخاب لوازم و چيدمان يك محيط توجه به رنگ و طرح بايد از اولويت خاصي برخوردار باشد.



اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
6D656424958915_1654986_9828.zip1.9 MB